12 februari 2020 Blog

Co-sourcing vs. outsourcing

Co-sourcing is een steeds vaker gebruikt en gehoord begrip en richt zich op een nieuwe manier van samenwerken. Het is een term die veel raakvlakken heeft met outsourcing, maar net iets moderner te werk gaat. Want waar jij als opdrachtgever in een outsourcing traject alle verantwoordelijkheid belegt bij de toeleverancier, staat bij co-sourcing de samenwerking tussen een opdrachtgever en leverancier centraal. Ondanks dat de uitvoering van de dienstverlening op papier wordt uitbesteed aan een externe partij, is en blijft de klant door de nauwe samenwerking zeer betrokken.

Binnen Zenda Support hechten wij veel waarde aan de samenwerking met onze klanten en voelen wij ons sterk betrokken bij iedere opdrachtgever. Regelmatig krijgen we de vraag om de IT servicedesk van één van onze opdrachtgevers te voorzien van IT helden zonder verdere “kopzorgen” over bezetting, ziekte, verlof, uitstroom of andere zaken. Daarbij speelt vaak de wens dat de IT specialist voor de servicedesk of werkplekbeheer integreert in het vaste support-team, op de hoogte is van de benodigde kennis en op de locatie van onze klant werkzaam is. Voor onze opdrachtgevers is het aantrekkelijk om de werving van nieuwe teamleden, voorzien van de juiste opleiding(en) en certificering(en),  aan ons uit te besteden.

Kun je daardoor stellen dat co-sourcing niets meer of minder is dan outsourcing van een team(lid), maar dan op eigen locatie? Misschien wel. Bij Zenda zien wij dat echter anders. Want ook al heeft het één en ander veel met elkaar te maken, de structuur achter ons co-sourcing model is wel degelijk verschillend.

Co-sourcing door Zenda Support

Wanneer wij co-sourcing inzetten, zorgen we ervoor dat er een vast team van IT-specialisten op de locatie van onze klant werkzaam is. De eerstelijns verantwoordelijkheid over het team, de sourcing, de juiste kwaliteit en eventuele vervanging bij ziekte, verlof of uitdiensttreding nemen wij voor onze rekening. Ook kunnen wij inwerkdocumentatie uitwerken, zodat er bij eventuele uitbreiding van het team snel geschakeld kan worden. Bij voorkeur werken we in deze situatie met één of meerdere stand-by teamleden, zodat er nooit gaten in de personeelsplanning vallen en de werkzaamheden altijd worden opgevangen.

Om tot een optimale continuïteit en kennisbehoud te komen bieden wij co-sourcing in twee varianten aan. In bovenstaande afbeelding zie je onze aanpak schematisch weergegeven. Wanneer wij bijvoorbeeld vier stoelen mogen voorzien van IT helden, zorgen we altijd voor vijf vaste, ingewerkte en geschikte kandidaten in één poule. Iedere dag staat één van de vijf personen dedicated stand-by. Deze persoon is exclusief gekoppeld aan jou als opdrachtgever en wordt dus niet binnen andere organisaties of poules ingezet. In onze planning houden we er rekening mee dat ieder binnen deze poule minimaal één dag stand-by staat. Zo is de onderlinge werktijd goed verdeeld, maar behoudt ook iedere IT held de benodigde kennis.

Financieel aantrekkelijk

Nu horen we jou denken: “dat wordt een duur grapje, zeker?”. Niets is minder waar. Onze aanpak zorgt voor een optimale flexibiliteit en continuïteit. Wanneer er vanuit het vaste servicedesk-team één of meerdere dagen een stoel niet gevuld kan worden, neemt de stand-by medewerker per direct de dienst van de afwezige medewerker over. Bij langdurige afwezigheid in bijvoorbeeld vakantieperiodes vullen wij het co-sourcing team graag voor jou aan met IT specialisten uit onze flex poule. Daarnaast spreken we voorafgaand aan onze samenwerking een vaste prijs per gevulde stoel af. Zo heb en behoud jij overzicht in jouw kosten en weten we allebei waar wij aan toe zijn. Mede doordat de contractperiode voor co-sourcing (in vergelijking tot detachering) langer is, kunnen wij voor deze dienstverlening lagere tarieven hanteren.

Concluderend

Co-sourcing biedt jou de optimale continuïteit voor jouw IT-servicedesk en zorgt voor de juiste dynamiek in jouw team. Daarnaast brengt het co-sourcingsmodel van Zenda nog twee voordelen met zich mee. De verantwoordelijkheid van de kwaliteit van het team, vervanging, roosters en andere praktische zaken ligt te allen tijde bij Zenda. Als opdrachtgever hoef jij enkel bij te sturen waar wenselijk. Bovendien is Zenda verantwoordelijk voor de benodigde (inwerk)documentatie van het co-sourcing team. Deze documentatie is hierdoor altijd up-to-date en zorgt voor een optimaal kennisbehoud op jouw servicedesk.

Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden voor co-sourcing binnen jouw servicedesk of ben jij geïnspireerd door onze werkwijze? Neem dan gerust contact op met Elon via 06 52 00 55 08 of edjonge@zendasupport.nl