03 november 2020 Blog

Do's en don'ts voor een online intake of sollicitatiegesprek via Microsoft Teams

Sinds dit voorjaar hebben wij – net als vele anderen – onze werkwijzen zo hier en daar flink op de kop moeten gooien. Een kennismaking met kop koffie of thee bij ons op kantoor zit er al maanden niet meer in. Met de nieuwste Coronamaatregelen nog vers in onze gedachten zal dat ook nog even zo blijven. Toch ontstaan er in deze periode ook een heleboel mogelijkheden waar wij nu veel gebruik van maken. Online sollicitaties of intakegesprekken via Microsoft Teams bijvoorbeeld. Maar wat zijn dan eigenlijk de do’s en don’ts?

Persoonlijk contact

Tot vlak voor de thuiswerk tendens in maart nodigden wij potentiële IT helden altijd uit op ons kantoor in Baarn om persoonlijk kennis te maken. Wij hechten heel veel waarde aan deze face to face afspraken, omdat we jou hierdoor goed leren kennen en kunnen proeven of jij net als wij het Zenda DNA bezit.

Nu dat nauwelijks nog mogelijk is, voeren we bijna al onze sollicitatiegesprekken en intakes bij onze opdrachtgevers via Microsoft Teams. Een prima oplossing natuurlijk, al moet je bij een online gesprek wel met meer dingen rekening houden. In onze eerdere blog deelde Floris al zijn tips voor een succesvol sollicitatiegesprek. Dat breiden we in deze blog graag uit met onze do’s en don’ts voor een online intake of sollicitatie!

Wat zijn dan de don’ts?

  • Te laat inloggen en daardoor een slechte eerste indruk achterlaten bij ons of jouw potentiële opdrachtgever (en ja, zelfs één klein minuutje te laat is ook echt te laat!)
  • Een mobiel of laptop gebruiken die niet voldoende batterij heeft voor het hele gesprek
  • Rommel op de achtergrond laten slingeren
  • Microsoft Teams van te voren niet testen, waardoor jouw geluid of camera niet werkt
  • Videobellen vanuit een ruimte met veel lawaai of andere mensen op de achtergrond
  • Net je bed uitrollen en direct het gesprek ingaan
  • Ondertussen druk bezig zijn met andere dingen of op je telefoon iets opzoeken
  • Jouw laptop op schoot zetten en druk bewegen (help, dan worden wij zeeziek!)
  • Niet weten hoe Microsoft Teams überhaupt werkt, juist nu moet je deze techniek goed beheersen
  • Teveel inzoomen op je gezicht, waardoor we jouw neusharen kunnen tellen..
  • Inloggen in je huispak of casual kleding. Zorg er ook nu voor dat je er netjes uitziet!

Benieuwd naar onze do’s?

  • Log een paar minuten (minimaal 5) van te voren in, zodat je zeker weet dat je op tijd klaar zit voor jouw kennismaking of intakegesprek
  • Zorg dat je laptop is opgeladen of is verbonden met een oplader, zodat je nooit onverwachts het gesprek hoeft te verlaten
  • Gebruik bij voorkeur oordopjes, zodat jij de ander goed kan verstaan en zelf ook beter verstaanbaar bent
  • Stel van te voren jouw camera en microfoon goed in, waardoor je van je kruin tot aan jouw middel zichtbaar bent
  • Neem plaats in een rustige omgeving: zonder achtergrondgeluiden, met goede lichtinval en een opgeruimd camerabeeld of gebruik een standaard Teams achtergrond. Dan lijkt het net of je op een hele toffe locatie zit!
  • Vraag van tevoren om toestemming om dingen te noteren, zodat het niet lijkt alsof je ergens anders mee bezig bent
  • Kijk in de camera en houd zoveel mogelijk oogcontact
  • Maak je gebruik van een tweede scherm waar jij jouw CV of de vacature op hebt staan? Meld dit dan van tevoren. Het valt namelijk op als je tijdens het gesprek ergens anders naar kijkt
  • Laat je niet afleiden door andere zaken, wij zien het direct als je iets anders aan het doen bent
  • Focus je op jouw gesprekspartner en de vragen die hij of zij stelt. Geef ook gerust aan dat je een aantal vragen hebt voorbereid of opgeschreven
  • Zet je telefoon op stil
  • Zorg ervoor dat je er netjes uit ziet en handel zoals je anders ook zou doen. Laat elkaar vooral ook uitpraten, dan verloopt het gesprek een stuk prettiger!
  • Is het gesprek klaar? Je kunt nu natuurlijk geen hand geven, maar bedank aan het einde van het gesprek wel altijd voor de kennismaking of het intakegesprek.

Ben jij na het lezen van onze do’s en don’ts benieuwd naar onze sollicitatieprocedure? Of overweeg jij om je te laten omscholen naar een functie in de IT? We komen graag met je in contact! Heb je zelf nog een tip die wij in deze blog niet hebben benoemd? Laat het ons dan ook vooral weten. Binnenkort organiseren wij een communicatietraining waarbij de gespreksvoering via Microsoft Teams onder andere aan bod komt. Wie weet is jouw tip een mooie extra eyeopener!

Heb je naar aanleiding van dit artikel een opmerking of vraag? Laat het ons weten, we beantwoorden ze graag!