07 juli 2021 Blog

Do's en don'ts voor een sollicitatiegesprek op kantoor

Sinds maart 2020 voeren we noodgedwongen bijna alle sollicitatiegesprekken via MS Teams of Google Meet. Doordat het land op slot ging vanwege corona hebben we destijds direct besloten dat de gesprekken online zouden plaatsvinden. Aan het begin voelde het erg onpersoonlijk, maar inmiddels zijn we er min of meer aan gewend. Nu we hopelijk in de laatste fase van de corona pandemie zitten, voeren we steeds vaker sollicitatiegesprekken bij ons op kantoor. Eerder publiceerden we al een blog over de do’s en don’ts voor een online sollicitatiegesprek. Omdat we nu steeds vaker een gesprek op locatie mogen voeren en dit toch net even anders is als een gesprek online, geven we je graag nieuwe tips om ook van dit gesprek een succes te maken!

De eerste indruk is erg belangrijk

Mensen hebben tijdens een korte eerste indruk, zoals tijdens een sollicitatiegesprek, vaak direct een mening over iemand. Dit kan natuurlijk heel positief zijn, wat het gesprek gemakkelijker maakt. Maar stel dat je te laat aankomt op je sollicitatie en je erg casual gekleed bent, dan is het lastig om deze negatieve indruk om te draaien naar een positieve indruk. We hopen met deze do’s en don’ts te zorgen dat je niets aan het toeval over laat en je helemaal klaar bent voor de gesprekken op kantoor!

De don’ts tijdens een sollicitatiegesprek

  • Je hebt een sollicitatiegesprek om 10.00 uur en rond 10.05 kom je met piepende banden de parkeerplaats opscheuren, je parkeert je auto dubbel op de bezoekersparkeerplaats, die is lekker in de buurt. Je had net te weinig speling, maar in jouw ogen is 5 minuten te laat nog steeds op tijd;
  • Zoals altijd had je natuurlijk haast toen je van huis vertrok, je had geen tijd je kleding te strijken, je haar stylen had je geen zin in en je gaat straks de stad nog in, dus je kleding is extra casual;
  • Je komt binnen bij de receptie, zegt binnensmonds gedag en je moet nog opzoeken voor wie je eigenlijk komt en je ID kaart ligt per ongeluk nog in de auto. Ze wachten vast nog even en de receptioniste let vast en zeker niet op de eerste indruk…of wel?
  • Eenmaal aangekomen in de vergaderruimte ga je zitten, je houdt je jas aan en hebt geen schrijfblok bij je. Je gesprekspartner vraagt nog of je het koud hebt, je begrijpt de hint natuurlijk niet
  • Als je ervan uitgaat dat je gesprekspartners het geen probleem vinden om je van A tot Z wat over het bedrijf te vertellen als ze vragen wat je al over hen weet;
  • Je stelt jezelf voor, je gaat natuurlijk niet vertellen wie je persoonlijk bent. Het beste idee lijkt het jou om je CV gewoon voor te lezen, dan ben je lekker 10 minuten aan het woord;
  • Opeens rinkelt er wat in je jaszak. Je zegt “oh ehhh sorry”maar je neemt natuurlijk wel even op! “Yo….ja, het komt nu niet goed uit. Ik bel je later. Mazzel”.
  • Je gesprekspartners doen natuurlijk hun best om er een leuk gesprek van te maken. Je antwoordt kort op de vragen die je krijgt en stelt geen vragen terug.
  • Waarom zou je eerlijk zijn over je CV en jouw werkervaring? Ze doen vast geen referentiecheck, dus maak er vooral wat moois van!

Onze do’s tijdens (en voor) een sollicitatiegesprek

  • 15 minuten voor aanvang van je gesprek rijd je rustig het parkeerterrein op en zet je auto netjes op een bezoekersplek. Onderweg had je zelfs nog tijd om koffie te drinken en naar het toilet te gaan. Die ene file waar je in stond heeft je geen stress gegeven, je had veel speling;
  • Voor vertrek check je nog even goed of je alles bij je hebt, je schrijfmap, ID en eventueel een kopie van je diploma’s en certificaten. Je zet je telefoon alvast op “niet storen”.  Het is lekker weer, dus je laat je jas in de auto liggen. In de ramen van je auto check je nog even of je er goed uit ziet en loopt vol vertrouwen richting de ingang;
  • Je meldt jezelf netjes aan bij de receptioniste en geef aan voor wie je komt en hoe laat je een gesprek hebt. Je legt je ID proactief al op de balie. Een kort praatje maken doet ook altijd veel goeds, ook dit is een eerste indruk;
  • Voorafgaand aan je sollicitatie heb je de website en de vacature goed doorgenomen. Je hebt een paar goede vragen bedacht en ze genoteerd in het schrijfblok dat je bij je hebt;
  • Als je gesprekspartner je op komt halen geef je geen hand en je houdt afstand, het is natuurlijk nog wel coronatijd. Je kan natuurlijk wel iets zeggen om het ijs te breken “Ik moet er nog steeds aan wennen dat ik geen hand mag geven…leuk je te ontmoeten!”
  • Tijdens het gesprek probeer je regelmatig oogcontact te maken met je gesprekspartners. Als ze vragen stellen luister je goed, je vat de vraag eventueel samen en waar nodig vraag je door, we noemen dit LSD: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. Als je iets niet weet of niet begrijpt, geen probleem, geef dit gewoon aan! Hoe eerlijker je bent, hoe beter;
  • Je kan tijdens het gesprek natuurlijk last krijgen van spanningen, geen probleem! Wie heeft hier nou geen last van? Accepteer dat deze spanning er is, probeer het niet weg te denken. Krijg je er toch te veel last van? Geef dit dan gewoon aan! “Ik merk dat ik veel waarde hecht aan dit gesprek. Ik voel me zelfs erg gespannen”.
  • Tweerichtingsverkeer. Dat is tijdens een gesprek heel fijn! Jij probeert jezelf misschien te “verkopen”, maar je gesprekspartners mogen ook hun best doen! Stel dus ook vragen aan hen! Dit wordt altijd gewaardeerd! Tussendoor vragen stellen is prima. Aan het einde van het gesprek krijg je meestal nog de kans om de vragen die je hebt voorbereidt te stellen;
  • Weet je iets niet of krijg je technische termen te horen die je nog niet kent? Noteer dit dan direct en zeg dat je jezelf er na het gesprek in gaat verdiepen. Als je dit dan ook doet en tijdens een volgend gesprek het antwoord wel weet, dan scoor je bonuspunten;
  • De beruchte vraag… deze krijg je bijna altijd voor je kiezen: Noem je sterke en minder sterke eigenschappen. Denk hier vooraf alvast goed over na en probeer deze goed te verwoorden! Niemand vindt het erg als je punten noemt die je wilt ontwikkelen, juist heel erg goed dat je hiervan bewust bent!
  • Wat wij bij Zenda Support altijd erg tof vinden, is wanneer sollicitanten aan het einde van het gesprek vragen hoe wij het gesprek vonden en of we nog tips hebben voor een volgend gesprek. Je stelt je kwetsbaar op, maar laat ook merken dat je graag iets wilt leren.
  • Check natuurlijk ook even wat het vervolg is. Wie belt wie wanneer? Heb jij een vervolgactie op je bordje gekregen? Noteer deze dan direct en zet het als reminder in je agenda!

Heb je naar aanleiding van dit artikel een opmerking of vraag? Laat het ons weten, we beantwoorden ze graag! Wil je jouw sollicitatieskills graag bij ons demonstreren? Check dan vooral onze vacatures, wie weet zien we je snel!