06 april 2021 Blog

Het nut van certificeren

Wanneer je in de IT branche werkt en LinkedIn opent, zie je geregeld dat één van jouw connecties een nieuw certificaat heeft behaald. Van ITIL, Microsoft Azure of Office 365, tot MD100 en MS101. De termen van de verschillende certificaten vliegen je om de oren. Iedere branche, en dus ook de IT, heeft specifieke certificaten die bijdragen aan jouw ontwikkeling. Maar waarom is het behalen daarvan nou zo interessant?

Ontwikkeling staat niet stil

Wanneer je net van school af komt ben je op de hoogte van de laatste technieken. Althans, dat denk en hoop je. Maar is dat wel echt zo? Uit de praktijk blijkt dat ook tijdens jouw leerperiode weer een hoop is verandert of bijgevoegd. Zeker bij in de Cloud gebaseerde IT oplossingen die vandaag de dag het meeste gebruikt worden, volgen de veranderingen elkaar snel op. Steeds meer organisaties werken immers in Microsoft Azure.

Certificaten die erop gericht zijn om hierin expert te worden, helpen je enorm binnen dit vakgebied. Met behulp van certificering leg je een goede basis, voor nu én voor de toekomst. Daag jezelf daarom uit en probeer alles te weten te komen over onderwerpen zoals (ITIL) processen, Microsoft Azure en Office 365. Dit helpt je niet alleen in jouw dagelijkse werk, maar draagt ook bij aan jouw kennis en ervaring.

Vergroot jouw vakkennis en zelfvertrouwen

Een goede start zijn de Microsoft certificeringen. Je begint hier met de Fundamentals (de basis), die ideaal is voor iedereen die net start in de IT of zich wil laten omscholen naar een IT functie. Hoe meer certificaten je hebt behaald, hoe sneller je aan de slag kunt met trainingen die zich niet enkel richten op de techniek, maar ook op rol gebaseerde toepassingen.

Door middel van certificering vergroot je overigens niet alleen je vakkennis, maar ook jouw zelfvertrouwen. Bovendien zorgt IT certificering gecombineerd met voldoende werkervaring voor een stevige fundering van jouw carrière in de IT. Een stabiele basis dus, die ervoor zorgt dat je kunt groeien in functieniveau. Zo ontplooi jij je van servicedeskmedewerker naar systeembeheerder of (cyber)security bijvoorbeeld. Daarnaast worden ook jouw arbeidsvoorwaarden gunstiger naar mate je meer certificaten behaald.

Wist je dat jouw kans op promotie door certificering stijgt met meer dan 50 procent? Zie jouw eigen ontwikkeling niet als iets wat je moet doen, maar vooral als iets wat je kunt doen!

Melvin van Eijk, Career Manager bij Zenda Support

Kies de juiste route

Dat certificering een must is, is je nu vast wel duidelijk. Toch scheppen we nog wel graag wat duidelijkheid in een kleine kanttekening. Hoe meer certificaten je behaald, hoe groter jouw kennisniveau. Denk er daarbij wel aan dat de geloofwaardigheid van het aantal certificaten reëel blijft. Zodra je jouw eerste certificaat behaald hebt, kom je veelal in een enorme drive terecht om jezelf te blijven ontwikkelen. Denk daarom bij iedere vervolgcertificering wel goed na over de kennis die je hiermee opdoet. Is het daadwerkelijk relevant voor jouw functie, of is het vooral nice to have?

Voor jouw ontwikkeling staan wij daarom stil bij de richting waar je naartoe wil groeien. Wat wil je de komende tijd bereiken? En welke kennis heb je daarvoor nodig? Een goede balans tussen theorie- en praktijkervaring is de key. Wanneer je net gestart bent op een unskilled servicedesk is het nog te vroeg om al je MCSE te willen behalen. Start bij het begin en werk zo stap voor stap verder om jouw doelen te verwezenlijken. We helpen je graag op weg!

Voordeligere arbeidsvoorwaarden

Vanuit de praktijk heb jij jezelf waarschijnlijk al een heleboel aangeleerd. De theorie vergroot jouw kennis nog verder. Behaalde certificaten zijn het bewijs van al jouw vaardigheden. Hoe meer certificaten je behaald, hoe meer vragen er aan jou gesteld zullen worden. Zo word jij ook steeds belangrijker voor jouw werkgever. Het vergroot dus niet alleen jouw kennis, maar ook de kans op een langere contractperiode!

Ben je benieuwd welke certificering voor jou van belang is? Of wil jij certificering inzetten als middel om je te laten omscholen naar een IT functie? Onze Career Manager Melvin helpt je graag de juiste route uit te stippelen!

Neem hiervoor gerust contact op met Melvin via 035 539 0957 of info@zendasupport.nl