20 juni 2019 Blog

Inspirerende ICT recruiters: zo pakt Marloes van Zenda Support het aan

Onze recruiter Marloes werd door Ictergezocht geïnterviewd over haar aanpak op het gebied van recruitment.

 

“Ik ben Marloes Luijken (1983) woonachtig in Baarn, op 5 minuutjes fietsen van mijn werk. Ik ben inmiddels zo’n 11 jaar actief in de arbeidsbemiddeling en heb ervaring opgedaan in zowel de uitzendbranche, W&S als corporate recruitment.

Ik werk sinds 1,5 jaar in de ICT detachering, momenteel voor startup Zenda Support; een gezellig, relatief klein IT-recruitmentbureau. Ik heb altijd binnen de zorgsector gewerkt, dus deze markt is voor mij relatief nieuw. Qua recruitmentuitdagingen is het werk echter vergelijkbaar: we vissen allemaal in dezelfde vijver en die is aardig aan het opdrogen.”

Wat houdt ICT recruitment in bij Zenda Support?

“Zenda Support zet persoonlijk contact en de ontwikkeling van ICT’ers voorop. Tijdens sollicitatiegesprekken tasten we af wat iemands wensen en ambities zijn. We stellen directe vragen om te toetsen of deze ambities en wensen reëel zijn en of ze wel echt bij de persoon passen. Met behulp van coaching en een op maat gemaakt ontwikkelplan werken we samen toe naar de stip op de horizon.”

“We stellen een doel bij als blijkt dat de gedroomde baan in werkelijkheid helemaal niet aansluit bij de ambities en wensen van de kandidaat. In dat geval proberen we samen te ontdekken wat de ICT’er dan wel écht leuk vindt. Persoonlijk contact, op maat gemaakte ontwikkelplannen, een klein team en veel ruimte voor gezelligheid maken deze formule tot een succes!”

Wat is je grootste uitdaging als het gaat om ICT vacatures?

“Uiteraard het tekort aan IT’ers voor de meest gevraagde functies. We zitten allemaal achter dezelfde profielen aan. Het is spijtig dat ons vak in een negatief daglicht wordt gesteld. Zogenoemde ‘recruiters’ sturen mensen standaardmails of ze benaderen ICT’ers voor niet-passende rollen. Het gevolg: de functietitel ‘recruiter’ roept een nare smaak op bij prospects. Dat maakt het voor mij lastig hen op een (wel) serieuze manier te benaderen.”

Hoe pak je deze uitdaging aan?

“Ik probeer als IT recruiter in te spelen op de doelgroep; ik snap dat deze dagelijks benaderd wordt via bijvoorbeeld LinkedIn en dat dit veelal niet wenselijk is. Met employer- én personal branding probeer ik een goed beeld te schetsen van Zenda Support. Daarnaast hebben we in het afgelopen jaar veel nieuwe ICT-professionals mogen verwelkomen via het netwerk van onze collega’s. Zij kunnen vertellen dat wij ons verhaal waarmaken.”

“Wat het voor mij zo leuk maakt? Het uitgebreide contact dat ik heb met onze sollicitanten! Ik weet wat zij in eerste instantie, vanaf hun start bij Zenda Support, voor ogen hebben. Gaandeweg zie ik hoe ze groeien in hun functie en welke certificaten ze behalen, maar ook hoe ze zich ontwikkelen als mens! Ik geef samen met een collega (interne) trainingen op softskills, het is heel leuk om te zien hoe dit opgepakt wordt.”

“Ik hoop dat onze professionals over 10 jaar met een glimlach terugdenken aan de mooie kansen die ze gekregen hebben, de goede (coachings)gesprekken die ze met ons gevoerd hebben en de gezelligheid die ze hebben ervaren bij Zenda Support. Ook dat laatste is voor ons heel belangrijk.”

Je kunt Marloes volgen via haar Instragramaccount en zo een kijkje nemen in haar ‘recruitmentkeuken’.