11 augustus 2020 Blog

Tips voor een succesvol sollicitatiegesprek van Zenda’s recruiter Floris

In onze vorige blog legden we je in een notendop uit hoe de sollicitatieprocedure bij Zenda Support verloopt. Nu je deze informatie hebt doorgenomen, een toffe vacature hebt gevonden en jouw motivatie en CV naar ons hebt opgestuurd, wacht je natuurlijk met smart op onze uitnodiging voor een nadere kennismaking. We kunnen ons voorstellen dat jij je daar zo goed mogelijk op voor wilt bereiden. Daarom geeft onze recruiter Floris je graag wat tips en trics voor jouw sollicitatiegesprek!

Eerste indruk

Zodra je ons met jouw motivatie en CV hebt getriggerd, neemt Floris contact met je op voor het maken van een afspraak voor een nadere kennismaking. “Het eerste contact met een sollicitant geeft vaak al een goed beeld van hoe iemand is en te werk gaat. Ben je duidelijk in je communicatie (veelal per telefoon) of krijg ik de indruk dat je ondertussen nog ergens anders mee bezig bent? Schrijf je onze afspraak direct in je agenda of vraag je mij om een bevestiging per mail? Het zijn de kleine dingen die zorgen voor mijn eerste indruk”, start Floris.

Goede voorbereiding

Wanneer je ons kantoor bezoekt of wanneer we (in tijden van Corona) online kennismaken, zijn wij benieuwd naar jouw voorbereiding op onze kennismaking. Als je met een uitgeprint CV, een aantal voorbereidde vragen en goed ingelezen in de vacature en de personen met wie je aan tafel zit bij ons binnenstapt, zijn we al positief verrast. Floris: “Ook jouw houding en gedrag, een verzorgde uitstraling en passende lichaamstaal zijn voor mij van invloed op ons gesprek. Natuurlijk snap ik dat je zenuwachtig bent of het spannend vindt, maar wanneer je na een paar minuten wat rustiger wordt, weet ik dat het goed komt. Ik ben in ons eerste gesprek vooral benieuwd of je over het Zenda-DNA beschikt”.

Communicatieve vaardigheden

Ben jij geïnteresseerd en stel je vragen, of geef je het liefste alleen antwoord op de vragen die wij stellen? En als je antwoord geeft, is dat dan zo kort mogelijk of denk je na over de onderbouwing van jouw antwoorden? Stel je ons ook vragen of vraag je door op iets wat wij jou vertellen? “Ons daadwerkelijke contact, een goede klik en jouw oprechtheid vinden wij belangrijk om te kunnen toetsen. Zodra we elkaar daar in vinden kunnen onze accountmanagers je namelijk het beste matchen met één van onze opdrachtgevers. Pas dan weten we of je goed binnen het team dat er al werkt zal passen”, aldus Floris.

Werkervaring

Uiteraard komt ook jouw werkervaring tijdens ons gesprek ter sprake. We vragen je veelal een aantal werksituaties te beschrijven en te vertellen hoe je hiermee omging. Wanneer je net bent afgestudeerd kunnen we ons voorstellen dat dit nog niet van toepassing is geweest. In dat geval leggen wij je een situatie voor en vragen we je hoe je hierop denkt te reageren.

Hoe meer kennis op het gebied van ICT des te beter. Natuurlijk zijn we blij als je al veel ervaring hebt, maar wij verwachten echt niet dat je overal antwoord op weet. Floris: “We zijn vooral benieuwd wat je wilt leren, waarom je bij Zenda wilt werken en wat jouw uitdaging is!”.

Ben jij na het lezen van deze tips klaar voor een kennismaking? Laat het ons weten door te solliciteren op één van onze vacatures. We ontmoeten je graag!