25 augustus 2020 Blog

Voordelen van een wachtwoordmanager en twee-factor-authenticatie

Het is bijna niet meer bij te houden. Iedere (werk)dag wanneer je achter jouw computer kruipt, krijg je te maken met gebruikersnamen en wachtwoorden. Inmiddels heb je er waarschijnlijk al zoveel dat je ze echt niet allemaal meer uit je hoofd kent. En dat is maar goed ook, want een wachtwoord dat je kunt onthouden, is ook makkelijk(er) te kraken of te raden.

Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar nog steeds komen de IT helden van Zenda geregeld briefjes onder een toetsenbord of post-it op een beeldscherm tegen waar een wachtwoord op staat. Het maakt niet uit of je nu veel vanuit huis werkt, een vaste werkplek hebt of een flexplek deelt: dit is erg fraudegevoelig en onveilig! In deze blog delen we daarom graag de voordelen van een wachtwoordmanager met je.

“Wat is een sterk wachtwoord?”

Eerst even terug naar de basis. Een sterk wachtwoord bestaat niet uit voor de hand liggende woorden, (eigen) namen of een woonplaats. Het is minimaal 12 karakters lang en bevat naast (hoofd)letters ook cijfers of tekens. Een voorbeeld: $%Wij@det@cherenITSupport/Helden11227766$%&.

Een zwak wachtwoord daarentegen, zoals bijvoorbeeld het meest gebruikte 123456, kan een hacker gemakkelijk raden. Ook met wachtwoorden zoals Welkom01, Wifi2020 of INGbankvanxxx loop je het risico dat een ander toegang krijgt tot jouw persoonlijke gegevens.

“Wanneer kan ik een wachtwoord voor meerdere accounts gebruiken?”

Heel simpel, nooit! Een wachtwoord kun je niet hergebruiken bij een ander account. Waar je ook accounts hebt en hoe vervelend het ook is om telkens opnieuw in te loggen, zodra je jouw wachtwoord op meerdere plekken gebruikt is jouw beveiliging erg zwak. Ondanks dat je nog zo’n veilig wachtwoord hebt gekozen, kan de website waar je een account hebt aangemaakt ook gehackt worden. Vervolgens zal het wachtwoord waar je daar mee inlogt op zoveel mogelijk andere sites worden hergebruikt. Zorg er dus voor dat ieder account een andere inlog heeft, om zo min mogelijk risico te lopen.

“Maar hoe onthoud ik dan al die wachtwoorden?”

Tja, deze vraag wordt onze IT helden vaak gesteld. Écht sterkte wachtwoorden zijn niet te onthouden. Je kunt ze opschrijven in een notitieboekje en bewaren onder je kussen, maar dat raden we je maar niet aan. Om je nachtrust te bewaren en jouw inlogcodes snel beschikbaar te hebben, adviseren we je om gebruik te maken van een wachtwoordmanager.

Een wachtwoordmanager helpt je om goede wachtwoorden aan te maken, te beheren en te onthouden. Ook voorkomt het dat je dubbele wachtwoorden bij verschillende accounts gebruikt. Bovendien voorkomt een wachtwoordmanager dat keyloggers en schermloggers (hackers) je in de gaten houden wanneer jij jouw wachtwoord intypt. Om er 100% zeker van te zijn dat jij de enige bent die kan inloggen, adviseren we ook altijd 2FA te gebruiken.

“2 wat?”

2 factor authenticatie (2FA) is een veilige(re) manier van inloggen. De identiteit van jou als gebruiker wordt hierbij vastgesteld door middel van twee factoren. Allereerst voer jij je wachtwoord in, waarna je per SMS een code ontvangt of een QR code moet scannen. Mocht iemand anders dan jij over jouw wachtwoord beschikken, dan is inloggen alsnog niet mogelijk.

Er zijn ontzettend veel verschillende wachtwoordmanagers beschikbaar. Zelf adviseren wij 1Password, Lastpass, Keeper en/of Dashlane. 

Gebruik jij al een wachtwoordmanager? Of heb je nog tips om jouw werkplek veiliger te maken en houden? Laat het ons weten, we leren graag iedere dag weer een beetje bij!