28 mei 2021 Blog

Een kijkje achter de schermen tijdens een migratieproject

Of het nou gaat om de uitrol van nieuwe laptops of een migratie naar een nieuwe omgeving, Zenda Support wordt regelmatig gevraagd voor het uitvoeren van dergelijke projecten. Het is aan onze IT helden om de migratie goed uit te voeren en er tevens voor te zorgen dat de eindgebruikers weten wat er veranderd is en hoe alles werkt. Recent is een opdrachtgever van ons gestart met een groot migratieproject omtrent een nieuwe cloud werkplek omgeving. Dimas, ingezet als migratiemedewerker in het projectteam, geeft ons een kijkje “achter de schermen’.

Werkplek migratie tijdens Covid-19

Dimas: “Onlangs werd ik door Zenda Support gevraagd om binnen een groot team onderdeel te zijn van de uitvoer van een grote werkplekmigratie. Ik was meteen enthousiast en mocht op mijn eerste werkdag direct aan de slag als migratiemedewerker.

Wegens Covid-19 vond de migratie niet plaats op het hoofdkantoor, maar op een afwijkende locatie. De eindgebruiker had de mogelijkheid om zelf een dag/tijdstip uit te kiezen om een afspraak te maken voor de migratie. hierdoor zou er geen onnodige drukte op het hoofdkantoor ontstaan. De locatie was zodanig ingericht dat coronamaatregelen gehandhaafd konden worden. Er waren looproutes, mondmaskers en desinfecterende handgel. Uiteraard waren de uitgiftebalies ook zo ingericht dat we anderehalve meter afstand konden houden. Dankzij alle maatregelen was het voor iedereen veilig genoeg om op locatie geholpen te worden.

Teamwork

Voor de nieuwe “cloud” werkplekomgeving was er een nieuwe software-installatie nodig op de laptops van de eindgebruiker. Met behulp van HP Device Manager werden de bestanden naar de laptop overgeplaatst om zo de nieuwe software te installeren. De installatie van de software duurde gemiddeld zo’n 15 tot 25 minuten per laptop. In totaal werden er 800+ laptops gemigreerd. Tijdens de installatie zorgde ik er samen met zijn teamgenoten voor dat de eindgebruiker op de hoogte was van de status van de laptop en werden ze voorzien van een kopje koffie. Ook hadden we gezorgd voor tijdelijke werkplekken zodat eindgebruikers tijdens het wachten gewoon door konden werken.

Nazorg

Nadat de software was geïnstalleerd was het aan ons team om de eindgebruiker te helpen met het opstarten van de laptop én de eindgebruiker een uitgebreide uitleg te geven over wat er met de nieuwe software veranderd is en hoe ze hiermee om moeten gaan. Hoe beter wij dit deden, hoe minder calls de servicedesk daarna zou ontvangen. Waar er toch technische problemen waren schakelden we met de tweede lijn of onsite support zodat het direct opgelost kon worden.

Tijdelijke servicedesk

Aansluitend op de migratie ben ik ook nog twee weken ingezet op een tijdelijke servicedesk. Vanuit dit team zaten we er speciaal om alle calls naar aanleiding van de migratie in behandeling te nemen, dit zodat de reguliere servicedesk niet opeens teveel calls te verwerken kreeg. Op de eerste paar dagen na was het relatief rustig en konden we het goed overdragen.”

“Ik vond het een zeer leerzaam project. Als migratiemedewerker heb ik geleerd hoe je werkplekken kan migreren en waar je allemaal op moet letten. Ook het uitleggen van de werking van de nieuwe omgeving aan eindgebruikers vond ik leuk om te doen.” 

Dimas, IT Support held bij Zenda Support

Heb je vragen over jouw migratie-aanpak of wil je graag dat wij eens met jou meedenken? Neem dan gerust contact op met Daniëlle, Kaylie, Lindsay of Elon via 035-5390957. We helpen je graag verder!