25 maart 2020 Blog

Zenda’s tips voor voldoende thuiswerk-energie

Hoe je het ook wendt of keert, de coronacrisis raakt iedere sector en ieder bedrijf. Daar waar je begin vorige week wellicht mogelijkheden zag om ein-de-lijk eens aan je lange to do lijst met uitstelklussen toe te komen, voelt thuiswerken inmiddels misschien langzaamaan als een belemmering. Toch brengt deze bizarre situatie ook een hoop mogelijkheden en creativiteit met zich mee. Want had je ooit gedacht dat je zonder deze crisis een virtuele vrijdagmiddagborrel zou plannen? Of gebruik zou maken van online tools om te vergaderen? Ter inspiratie delen we graag een aantal positieve tips met je.

Thuiswerken werd tot voor kort vooral ingezet wanneer je gefocust wilde werken aan een plan of klus waar je telkens maar niet aan toekwam. Door je gezicht niet op kantoor te laten zien, werden de contactmomenten met collega’s tijdelijk minder en kon je efficiënt aan de slag. Nu we om gezondheidsredenen aan huis gekluisterd zitten en deze situatie nog wel even zal duren, verandert de reden voor thuiswerken volledig. Daar waar eerder juist behoefte was aan rust, staat jouw telefoon nu roodgloeiend of heb je dagelijkse (meerdere) online calls.

Online vergaderen

Van Skype, Zoom, Microsoft Teams tot Slack. Er zijn legio online vergadermogelijkheden met elk hun eigen extra opties, features, leuke emoticons of GIF-jes. Hoe vaker je videobelt, hoe normaler het wordt. En juist daar zit de oplossing! Wanneer je de komende tijd geregeld contact legt met collega’s via een webcam en microfoon, kun je jouw online vergader-skills ook inzetten voor de vrijdagmiddagborrel. Wie had ooit gedacht dat je, als gespreksleider tijdens een vergadering, alvast kunt oefenen voor jouw rol als quizmaster? Of wat dacht je van online groepspellen zoals 30 Seconds, Ganzenbord of Mens erger je niet? Met ieder een eigen spel en een beetje creativiteit kun je ook in deze tijd veel lol (online) met elkaar beleven!

Blijf in beweging

Aan het einde van een werkdag langs de sportclub of fitness om weer nieuwe energie op te doen en volop in beweging te blijven is nu geen mogelijkheid. Om fit te blijven gaan sommige sporters een rondje hardlopen. Toch zijn er ook in deze tijden sportieve activiteiten in groepsverband mogelijk. Er is vast wel iemand uit jouw team die een personal coach of sportinstructeur kent die nu zijn of haar beroep niet uit kan voeren, maar jou wél online oefeningen kan leren om fit te blijven. Vraag hem of haar een online thuissport uurtje voor te bereiden aan het begin of einde van de werkdag en laat jouw vrienden, collega’s of sportgenoten aansluiten. Ken je niemand? Dan zijn er online ook een heleboel workouts te vinden. Zo blijf je in beweging, behoud jij je conditie én het contact met hen die je normaal gesproken iedere week zag.

Behoud structuur

Wat in beide tips overeenkomt en wij in deze situatie belangrijk vinden, is dat je zoveel mogelijk contact en ritme probeert te bewaren. Extra laat naar bed gaan en de volgende ochtend in je huispak achter je laptop duiken is erg verleidelijk, maar door te starten met een frisse douche of te genieten van de zon tijdens een (middag)wandeling houd je jezelf scherp. Begin iedere dag met het opstellen van jouw eigen to do lijst en laat jouw werkplek aan het einde van de dag opgeruimd achter. Zo houd je overzicht in je activiteiten en kun je de volgende dag met nieuwe energie van start! Bovendien zorgt het ervoor dat jouw leven zoveel mogelijk hetzelfde blijft, ondanks dat het zich nu vooral op één locatie afspeelt.

Bij Zenda Support staat IT centraal en zijn wij druk doende om al onze opdrachtgevers te ondersteunen in het inrichten en begeleiden van een goede thuiswerkplek. Zo hebben wij de Zenda Support bezorgservice opgezet, waarmee we de juiste hardware bij jouw collega’s bezorgen.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden om jouw bedrijf moeiteloos te laten doordraaien? Of heb je een leuke thuiswerktip die je met ons wilt delen? Laat het ons weten via 035-5390943!